Wat zijn de voorwaarden om mee te doen aan Energie Zuinig Thuis?
  • Er is een slimme meter aanwezig in de woning
  • Je geeft toestemming de slimme meter uit te lezen
  • Je bent 1 jaar of langer bewoner van dit adres (de tenaamstelling op het energiecontract is het afgelopen jaar niet gewijzigd)
  • Je woning heeft als hoofdverwarming een cv-ketel (ook op koude dagen)


Ik heb geen slimme meter, kan ik toch meedoen?

Nee, om te kunnen monitoren wordt gebruikgemaakt van de slimme meter in jouw meterkast. Uit deze meter kunnen ieder kwartier de meterstanden voor elektriciteit uitgelezen worden en ieder uur de standen voor aardgas. Je kunt wel een slimme meter aanvragen bij je netbeheerder. Let op: hieraan zijn wel kosten verbonden, maximaal € 71,80. Zodra de slimme meter is geplaatst, kun je je 3 maanden daarna alsnog aanmelden voor Energie Zuinig Thuis. We hebben minimaal 3 maanden uit het stookseizoen nodig om een analyse te kunnen maken van je woning.

Ik heb een appartement, waarom kan ik niet meedoen?

Het energieverbruik in een appartement/maisonette is moeilijk te bepalen. Het stookverbruik van je buren is van invloed op de warmte in de woning. Het is daardoor moeilijk een goede inschatting te maken of jouw appartement klaar is voor een warmtepomp.

Waar vind ik het slimme meternummer?

Klik hier voor meer informatie over de slimme metercode/het slimme meternummer. 

Mijn EAN code klopt niet/wordt niet automatisch ingevuld. Wat kan ik doen?

De EAN-code wordt in het aanmeldformulier automatisch ingevuld. In enkele gevallen komt het voor dat deze niet klopt of automatisch wordt ingevuld. Bijvoorbeeld omdat je geen slimme meter hebt. Dan is het helaas niet mogelijk deel te nemen aan Energie Zuinig Thuis.
Check of je bij je adresgegevens niet per ongeluk een spatie of extra teken hebt ingevuld, bijvoorbeeld bij het huisnummer. De database herkent je woning dan niet meer. Klopt dit, ga dan naar het EAN codeboek en achterhaal je EAN codes. Let op: vul alleen postcode en huisnummer plus productsoort (elektriciteit of gas).

Wat gebeurt er na het ontvangen van de Thuisscan met mijn gegevens?

Zoals je bij de vorige vraag kunt lezen, kun je je deelname direct stopzetten na het ontvangen van de Thuisscan. Vul het afmeldformulier in en binnen enkele werkdagen wordt het uitlezen van uw meter beëindigd. De uitgelezen data die we tot dan toe hebben verzameld, is dan al anoniem opgeslagen.

Kan ik me twee keer aanmelden voor Energie Zuinig Thuis?

Nee, heb je je eerder aangemeld voor Energie Zuinig Thuis, dan staan de gegevens van je slimme meter als in onze database. Het is niet mogelijk twee keer met hetzelfde meternummer aan te melden.

Wanneer stopt Energie Zuinig Thuis met uitlezen van mijn slimme meter?

Zodra je de Thuisscan hebt ontvangen, kun je het uitlezen van je slimme meter stopzetten. Energie Zuinig Thuis is bezig met de ontwikkeling van andere diensten, zoals een Jaarscan of een check van de prestaties van de warmtepomp (als je die gaat aanschaffen). Heb je hierin interesse, dan kun je het uitlezen van je slimme meter voortzetten. Zodra de nieuwe dienst er is, ontvang je hierover van ons bericht.

Hoe kan ik mijn deelname stopzetten?

Vul het afmeldformulier in en binnen enkele werkdagen wordt het uitlezen van je slimme meter beëindigd. De uitgelezen data die we tot dan toe hebben verzameld, is dan al anoniem opgeslagen en wordt nog wel gebruikt.

Kan ik mijn eigen verbruik inzien?

Nee, dat is niet mogelijk. 

Kan ik zelf data aanleveren?

Nee, dat is niet mogelijk. Het proces is geautomatiseerd en we kunnen geen extra data toevoegen. We hebben de data die uit de slimme meter komt nodig.

In de winter heb ik vaak de houtkachel/pelletkachel aan, heeft dat gevolgen voor de analyse?

Ja. Omdat Energie Zuinig Thuis alleen inzicht heeft in het energieverbruik dat via de slimme meter gaat. We kunnen niet zien op welke dagen de hout-/pelletkachel aanstaat en daardoor is het bepalen van het juiste vermogen van de warmtepomp moeilijk. Je ontvangt – als je woning geschikt is – in de Thuisscan eventueel wel een indicatie op basis van behoud en gebruik van de kachel. Ben je van plan op termijn afscheid te nemen van de hout-/pelletkachel, hou hier dan rekening mee bij het opvragen van offertes en het bepalen van het vermogen van de warmtepomp.

Ik heb een zonneboiler/airco/infraroodpaneel als bijverwarming, heeft dat gevolgen voor de analyse?

Ja. Heb je een zonneboiler, airco of infraroodpaneel als bijverwarming, dan gaan we er bij de Thuisscan vanuit dat de zonneboiler aanwezig blijft in de nieuwe situatie (met warmtepomp). De indicatie voor het vermogen van de eventueel voor jouw woning geschikte warmtepomp is gebaseerd op de aanwezigheid van de zonneboiler.

Loopt het uitlezen van de slimme meter door als er iets verandert in mijn energie-aansluiting?

Als je verhuist, een nieuwe meter krijgt of als er andere wijzigingen in de aansluiting zijn, krijgen we automatisch een foutmelding bij het ophalen van de data. Wij stoppen dan direct je deelname. Ook als je van energieleverancier wisselt, kan het voorkomen dat we geen data meer kunnen ophalen. Je ontvangt dan van ons een e-mail om je deelname opnieuw te bevestigen.

Hoe gaan jullie om met mijn data?

Na je aanmelding worden je persoonsgegevens direct versleuteld in een database. Deze gegevens worden enkel gebruikt voor het versturen van de Thuisscan nadat de analyse is uitgevoerd. Data over het energieverbruik wordt anoniem opgeslagen en wordt gebruikt voor de analyse. Op deze manier kunnen je persoonlijke gegevens nooit worden gekoppeld aan je energiedata. Bovendien worden je persoonsgegevens en energiedata alleen gebruikt door Energie Zuinig Thuis en worden deze nooit gedeeld met andere partijen.

Ik heb verkeerde informatie doorgegeven, kan ik dit nog aanpassen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. De gegevens worden na aanmelding opgeslagen in onze database en daaraan koppelen we vervolgens de data uit je slimme meter. Dit is een automatisch proces en het is dan ook niet mogelijk aanpassingen te doen.

Ik ben onlangs verhuisd en had me aangemeld met de vorige woning. Halen jullie nog steeds data op?

Nee. De deelname aan Energie Zuinig Thuis wordt automatisch stopgezet. Na verhuizing verandert de tenaamstelling op het energiecontract. Energie Zuinig Thuis mag alleen data ophalen als de naam van de bewoner overeenkomt met de naam op het huidige energiecontract.

Hoe werkt de analyse?

We gebruiken uitsluitend de gegevens van je slimme meter; elektriciteit en aardgas. Daarnaast vragen we via het aanmeldformulier aanvullende informatie over je woning, zoals woningtype, isolatiegraad, aantal gezinsleden en type warmtepomp.
Door de meetdata van je slimme meter te koppelen aan de weerdata, kunnen we het energieverbruik bij verschillende temperaturen zien. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld het piekvermogen van de verwarming bepalen en hoeveel aardgas je gebruikt voor warm tapwater en voor verwarmen.
Voor het bepalen of je woning geschikt is voor een warmtepomp kijken we naar het energieverbruik voor verwarmen over de 12 maanden voor je aanmelding en naar de woningeigenschappen. De combinatie hiervan resulteert in een score die aangeeft hoe goed de woning geïsoleerd is en of deze al geschikt is voor een (hybride) warmtepomp. Deze score vind je terug in de rapportage.